Bhairava evokes facets of Shiva, the Lord of Dance, as both the Destructor of Evil and the Guardian of Time. He is fierce and drives terrible deeds, but he is also the Divine Protector and his intention springs from pure compassion.

In this work, carried by a strong and deeply evocative musical score and by the special energy of the ancient site of Hampi, Shantala embodies the presence and energy of Bhairava. With her technical mastery  and refined expressivity, she alternates between moments of precise symbolic gestures and more abstract body-language surging from the powerful persona of Bhairava, creating a vivid incarnation of the deity.

This 13-minute, site-specific dance for camera film is directed and produced by Marlene Millar & Philip Szporer (Mouvement Perpétuel, Montréal). Bhairava was filmed in February 2017 on location in Anegundi and Hampi, India, with cinematography by Kes Tagney.  

This production was made possible with the generous support of the Conseil des Arts et des Lettres du Québec, the Kishkinda Trust (Shama Pawar), Anegundi, and Danse Danse, Montréal.

 Bhairava met en scène la danse de Shiva, le Seigneur de la danse, dans son aspect de Destructeur de Mal et Gardien du Temps. Terrifiant et incarnant la puissance suprême dans ses actes de destruction, il est aussi le Protecteur Divin et son intention première vient de sa compassion envers tous les êtres.

Dans cette pièce, portée par une partition musicale riche et puissante et par l’énergie propre au site ancien de Hampi, Shantala utilise sa maîtrise technique et le raffinement de son expressivité pour incarner la présence et l’énergie particulière de Bhairava, alternant entre des gestes symboliques très précis et des moments de danse plus abstraits où les mouvements surgissent de l’invulnérable présence de Bhairava.

Ce film de danse in situ de 13 minutes est réalisé et produit par Marlene Millar et Philip Szporer (Mouvement Perpétuel, Montréal). Bhairava a été filmé en février 2017 à Anegundi et Hampi (Inde) à travers l’objectif du chef opérateur Kes Tagney.

Cette production a été rendue possible grace au soutien généreux du Conseil des Arts et des Lettres du Québec, du The Kishkinda Trust (Shama Pawar), Anegundi, et de Danse Danse, Montréal.